Pregled razvoja Odjela za likovnu umjetnost i dizajn |
Glavni su nositelji, promotori i realizatori ideje osnivanja
Odjela, koji bi, kad se za to ispune uvijeti, prerastao u školu za
likovnu umjetnost i dizajn, bili entuzijasti ravnateljica Trgovačke i
tekstilne škole u Rijeci gospođa Marija Maćešić, zamjenik
županiskog pročelnika za školstvo gospodin Slobodan Hlača, te
prosvjetna savjetnica za likovnu kulturu i likovnu umjetnost Zavoda za školstvo-
Referade Rijeka gospođa Laura Herceg. Temeljni su
argumenti za osnivanje Odjela: -veliki interes mladih za obrazovanje u području likovne kulture ustanovljen anketama koje su provedene među učenicima osmogodišnjih škola na području grada i županije; -prisutstvo Odsjeka za likovnu kulturu pri Pedagoškom fakultetu u Rijeci koji obrazuje likovne pedagoge i likovne umjetnike u sedmom stupnju, a u čijem je školovanju nastajao diskontinuitet odsustvom obrazovanja na četvrtom stupnju;
-postojanje kvalitetnog i stručnog kadra za sva likovna područja:
slikara, kipara, grafičara, tehnologa, arhitekta, povjesničara
umjetnosti, profesora likovne kulture, obrazovanih na navedenom Odsjeku
Pedagoškog fakulteta u Rijeci ili drugim fakultetima u zemlji i
inozemstvu;
-postojanje brojnih kulturnih institucija kao što su Povijesni
muzej, Muzej grada Rijeke, Moderna galerija, Kazalište «Ivan Zajc»,
Zavod za zaštitu spomenika, HDLU itd., koji pridonose kvalitetnoj
afirmaciji kulturno-povijesnih vrijednosti grada i regije i uz čiji
bi se rad Odjel vezao i uz čiji bi se rad učenici uključivali;
-značajni privredni potencijali Rijeke i Primorsko-goranske županije čiji proizvodi i usluge, ma koliko bili funkcionalni i kvalitetni, da bi se uspiješnije realizirali na domaćem, a naročito na svjetskom tržištu, moraju biti adekvatno dizajnirani. Odlukom Ministarstva Prosvjete i kulture Odjel je započeo sa radom školske godine 1992/93, u prostorijama Trgovačke i tekstilno škole u Rijeci, Stane Vončine 1, a upisujuči učenike u prvi razred verificiranog programa aranžersko-scenografski dizajner. Već su prvi upisi dokazali veliki interes za program ovog Odjela jer je za 30 mjesta kandidiralo i razredbenom ispitu pristupilo preko 90 kandidata. Tijekom travnja prve nastavne godine zatražena je, i od Ministarstva dobivena, verifikacija još jednog programa iz područja likovne umjetnosti- kiparski dizajner. To je omogućilo da se učenici po okončanju prvog razreda opedrijeluju u skladu sa svojim interesima i iskaznim predispozicijama, za nastavak školovanja u dva smjera: aranžersko-scenografski dizajner, kiparski dizajner. Nakon tri godine rada u prostorima Trgovače i tekstilne škole prostorne poteškoće unutar škole-matice, razumjevanjem Grada i Županije te ravnatelja Učeničkog doma gospođe Edite Stilin, rješavaju se preseljenja 1995. godine na novu, živopisnu lokaciju ponad pećinskih plaža ( Šetalište XIII. divizije 75 ).U malom, ali toplom i bajkolikom ambijentu nekadašnje vile obitelji Polić, koja je dala nekoliko značajnih hrvatskih umjetnika, «stanari pjesnikove kuće», kako je profesor Boris Toman maštovito nazvao učenike i djelatnike Odjela, nastavljaju svoje djelovanje do danas. Kako su se tijekom rada Odjela potvrdile gotovo sve prolazne pretpostavke njegova osnivanja, 1994. godine, temeljem Elaborata o društveno-ekonomskoj opravdanosti osamostaljenja škole za likovnu umjetnost i dizajn, pokrenut je postupak njegova osamostaljenja. Veliki interes za upis u programe potvrđuje se i nadalje, te razredbenom ispitu pristupa dvostruko do četverostruko veći broj kandidata od raspoloživih upisnih mjesta.Najviše se kandidata konkuriralo za upis u prvi razred školske godine 1993/94. čak 120 ili četverostruko više od upisnih mogućnosti.Školske godine 1999/2000. za 60 upisnih mjesta prijavljeno je bilo105 kandidata. Velik broj učenika Odjela nakon mature uspješno nastavlje školovanje na Odsjeku za likovnu kulturu pri Pedagoškom fakulteteu u Rijeci (sada Filozofskom fakultetu), na likovnim akademijama i studjiu dizajna u zemlji i inozemstvu ili drugim studijima. Nastavu strukovnih sadržaja vode kadrovi iz ovog grada i regije školovani na likovnim akademijama u zemlji i inozemstvu, uz dominaciju kadrova proizašlih upravo iz riječkog likovnog studija. Uz stručnost i savjesnost u radu nastavniči kadar obilježava mladost, veliki entuzijazam i spremnost na stalno stručno usavršavanje, te zajedništvo i snažan kolektivni duh.Tom (duhu poticanja rada i zajedništva) jednako doprinose i profesori Trgovačke i tekstilne škole koji na Odjelu izvode nastavu iz opće obrazovnih programa.Radom Odjela rukovode voditelj dislocirane jedinice profesor Damir Šegota, koji je na toj funkciji zamjenio prethodnu, vrlo uspješnu i zaslužnu voditeljicu profesoricu Jasnu Buketa Juriša, ali je presudna u organizaciji rada Odjela, uloga ravnateljice Trgovačke i tekstilne škole gospođe Marije Mačešić, te organizatora nastave profesora Danila Zupca koji, uz ostale djelatnike stručnih službi škole, pomažu voditelju. Suradnja Odjela s kulturnim institucijama u gradu je uspiješna i u stalnom razvoju. Uz organiziranje posjete svim značajnim likovima manifestacijama, učenici obavljaju praksu u kazališnim radionicama i dekoriraju i aranžiraju prostore škola, domova i vrtića, te izlažu svoje radove u izložbenim prostorima u Rijeci i drugim gradovima. Gradski i županijski odjel prosvjete i kulture u granicama mogućnosti podupiru financijski izlagačke aktivnosti Odjela. Od prolaznih pretpostavki osnivanja Odjela najslabije je realizirana suradnja s privredom. Budući je riječka privreda ratnih i poratnih godina u velikoj mjeri posustala, skromno je i uključivanje u dizajniranje proizvoda i usluga. Zadovoljavajuća je jedino aktivnost aranžiranja izloga prodavaonica, te organizacija prakse učenika u aranžerskim službama trgovinskih poduzeća. Presuda koraka na putu osamostaljenja Odjela ostvaren je školske godine 1998/99. kada je donjeta odluka o upisu dva prva razreda i zatražena, te od strane Ministarstva i dobivena, verifikacija još dva stručna programa: grafički dizajner i industrijski dizajner. Time je ispunjena i posljednja nužna pretpostavka prerastanja odjela u samostalnu školu. Činjenice da Odjel ima prostor djelovanja, opremu, kadrove, te četiri verificirana programa, da uživa podršku nadležnih gradskih i županijskih struktura dovode konačno u jesen 1999. do riješenja Ministarstva prosvjete kojim se odobrava osamostaljenje Škole za primijenjenu umjetnost. |